شماره تلفن مسئولین و افراد معروف در اینترنت

اطلاعات تماس بیش از یک ملیون ایرانی در پایگاه تروکالر

اگر هنوز روی ارائه شماره تلفن ثابت یا همراهتان به اشخاص ناشناس حساس هستید و آن‌ را جزء اطلاعات شخصی خودتان می‌دانید، حتماً این گزارش را بخوانید.
به گزارش سرویس فضای مجازی باشگاه خبرنگاران،تا چند سال پیش (یا شاید همین الان)شماره تلفن همراه برای بسیاری از ما یک اطلاعات خصوصی و محرمانه به شمار می‌رفت. اما با وجود پروژه‌هایی مانند Truecaller که اطلاعات تطبیقی شماره تلفن و نام صاحب شماره را به راحتی در اختیار هر شخصی قرار می‌دهد،دیگر چیزی به نام محرمانه وجود خارجی ندارد.  پروژه‌ای که بهانه «برقراری تماس صحیح» آغاز شده است،اما عملاً با تجاوز به حریم خصوصی مخاطبین تلفن همراه،اطلاعات دفتر تلفن‌های همراه را به سرقت برده و نام صاحب شماره را به شما نشان می‌دهد.این فرآیند از دید Truecaller از سال ۲۰۰۹ کاملاً موضوعی عادی و احتمالاً قانونی است.
شماره تلفن مسئولین روی خروجی اینترنت!ماجرا این است که شما نرم‌افزار کاربردی Truecaller را بر بستر اندروید و iOS نصب می‌کنید نرم افزار از شما می‌خواهد که اطلاعات دفترچه تلفن همراه‌تان را بخواند و در اختیار Truecaller قرار بدهد تا بقیه هم بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند.  این یعنی عملاً شماره شخص ثالث(یعنی مخاطبان گوشی نصب کننده نرم‌افزار) بی آنکه مایل باشد و بخواهند در اختیار یک گروه تجاری قرار گرفته است که معلوم نیست دقیقاً قرار است با این اطلاعات چه اتفاقاتی را رقم بزند.

Truecaller از کجا آمد؟

 یکی از مؤسسین این پروژه،”نامی زرین‌قلم”متولد ۱۳۶۳ در تهران است. پسر بچه‌ای که از ۳ سالگی ایران را به قصد استکهلم ترک می‌کند و در سال ۲۰۰۹ پروژه‌اش را آغاز می‌کند.نامی به بهانه این‌که هر کسی باید بتواند تماس صحیح برقرار کند و از دریافت تماس‌های اسپم جلوگیری کند این پروژه را آغاز کرد و نرم‌افزار کاربردی تلفن همراه آن فقط از «کافه بازار» بیش از ۵۰ هزار بار دانلود شده است و این یعنی دفتر تلفن همراه ۵۰ هزار ایرانی در اختیار پروژه قرار گرفته است.
شماره تلفن مسئولین روی خروجی اینترنت!حال اگر سری به سایت Truecaller بزنید و با حساب کاربری گوگل، یاهو، فیس‌بوک یا ویندوزتان وارد شوید خواهید دید هویت شماره تلفن‌های ثابت و همراه تقریباً همه آدم‌های سر‌شناس مملکت در این سامانه قابل جست‌وجو است. پس اگر مایل بودید که نرم‌افزار Truecaller را روی گوشیتان نصب کنید و از آن دسته افرادی هستید که معتقدند اطلاعاتی ندارند که بخواهد برای دیگران ارزشمند باشد،اول از همه دسترسی‌هایی که به گوشی شما می‌خواهد را چک کنید و پس از آن هم از تک تک صاحبان شماره تلفن‌های موجود در دفتر تلفن گوشیتان رضایت بگیرید.چراکه ممکن است خیلی‌هایشان راضی نباشند که با جست‌وجوی شماره تلفنشان،نامشان به راحتی قابل نمایش باشد.

پروژه Truecaller یک نمونه است

این پروژه قطره‌ای است از اطلاعاتی که هر روز دارد از ما به شرق و غرب نشت می‌کند.اطلاعاتی که شاید حجم عظیمی از آن ارزشمند نباشد،اما بالاخره پیدا می‌شوند داده‌هایی که گره از ذهن‌های پرسشگر سرویس‌های جاسوسی باز کنند.  جریان حاکم بر فناوری اطلاعات مایل است که روز به‌روز، اطلاعات شخصی و محرمانه من و شما را ارزان‌تر کند و آن را با ارزش کمتری بخرد و به بیان دیگر، دایره حریم خصوصیمان را تنگ‌تر کند.  البته بعضی‌ها با این روند مشکلی ندارند و این اتفاق را یک پیامد ناگزیر از پیشرفت فناوری می‌دانند.اما آیا این قاعده برای همه ایرانی‌ها صادق است؟

mir amir

کارشناس الگوریتم گوگل - کارشناس سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو - mir amir - website optimizer engineer

دیدگاهتان را بنویسید