علامت تجاری و نام دامنه

از شایع ترین روش های سواستفاده از علائم تجاری متعلق به غیر، استفاده از علامت مزبور به عنوان نام دامنه است. نام دامنه یا همان آدرس اینترنتی که منطبق بر IP می باشد ، کارکردی دوگانه دارد : هم نشانی یک پایگاه اینترنتی محسوب می شود و هم نام و معرف آن است. 
بنا به دلایل عدیده، که بررسی آن ها از این مجال بیرون است، باید گفت صرف نظر از اینکه نام دامنه خود مستقلا به عنوان یک قسم نوین از حقوق (حقوق مالکیت فکری) قابل حمایت بوده و چالش های حقوقی خاص و درون حوزه ای خود را دارد، عملا بیشترین تنش را با نام ها و علائم تجاری یافته است که در اینجا ما قصد داریم که به فرض اخیر (تنش با علائم تجاری) بپردازیم. البته پیش از ورود به این مباحث لازم است دو نکته را خاطر نشان سازیم:
اول: اصولا تجار و دارندگان بنگاه های تجاری و خدماتی و حتی اداری ، بیش از هر چیز به ثبت نام دامنه ای مشابه با علامت (یا نام) تجاری خود رغبت دارند و ثبت نام دامنه های غیر مشابه یا نام دامنه های غیر مرتبط با این علائم را بعنوان گزینه های بعدی مدنظر قرار می دهند. علت این علاقه نیز روش جستجوی کاربران و موتور های جستجو است. زیرا از نظر تحلیل روانشناسانه رفتارهای کاربران، این واقعیت ثابت شده است که وقتی کسی نشانی اینترنتی سایت مورد نظر را نمی داند سعی می کند یا آن را حدس بزند یا اینکه از موتور جستجو کمک بگیرد. در صورت نخست معمولا کاربران چنین فرض می کنند که نام دامنه موسسه یا شرکت مورد نظر همان نام یا علامت تجاری آن است. مثلا کسی که به دنبال سایت شرکت سونی یا فیلیپس است اولین چیزی که به ذهنش خطور می کند اینست که نام دامنه sony.com یا PHILIPS.com را امتحان کند که در اغلب موارد نیز (بخصوص در مورد تجار یا شرکت های معتبر) این حدس صحیح است. در مرحله بعد هم که از موتورهای جستجو کمک می گیرد نحوه چینش نتایج جستجو از سوی این موتورهای جست و جو عملا به گونه ای است که ساده ترین و سلیس ترین نتایج جستجو ابتدا نمایش داده می شوند که حاوی پیشوند، پسوند یا حتی نتایجی که در محتوای خود حاوی کلید واژه

دوم: با توجه به اینکه در نظام نام های دامنه هنوز امکان استفاده از علائم و تصاویر و بخصوص اصوات و بوها و چنین نشانه هایی وجود ندارد و این نظام صرفا مبتنی بر استفاده از اعداد است لذا عملا مشکلات و چالش های مورد بحث منحصر به علائمی می شود که یا نوشتاری بوده و یا معادل نوشتاری دارند و علائم تجاری تصویری یا صوتی اولا و بالذات دچار چنین چالش هایی نخواهند شد. 
به هر حال، تنش میان نام دامنه با علائم تجاری صور مختلفی دارد:
این چالش در درجه اول می تواند ناشی از این باشد که وجود دو علامت تجاری یکسان یا مشابه ولی معتبر در قلمرو دو نظام حقوقی امکان پذیر است و در پرتو اصل سرزمینی بودن علائم تجاری هر یک از این دو کشور خود معتبر بوده؛ بنحو مسالمت آمیز نیز به همزیستی می پردازند. حال اگر دارندگان هر دو علامت بخواهند که همان علامت (یا نام تجاری) خود را بعنوان نام دامنه (نشانی خود در اینترنت) برگزینند، خودبخود ممکن است تعارض پیش آید و از نظر فنی و بر اساس قاعده حق تقدم، فقط یکی از ایشان (اولی) موفق خواهد شد و دیگری از این حق محروم شده و ممکن است اقدام به طرح دعوا کند زیرا خود را برای استفاده از آن نام محق می داند.
البته مشکل دارندگان علائم تجاری در فضای تبادل اطلاعات به همین جا ختم نمی شود و ممکن است شخصی بدون آنکه علقه یا رابطه حقوقی مشخص و تعریف شده ای با یک علامت تجاری داشته باشد قبل از اقدام دارنده آن علامت برای ثبت نام دامنه ای معادل علامت تجاری خود، اقدام به ثبت کردن نام دامنه ای کند که عیننا معادل علامت تجاری تاجر است. هدف چنین شخصی ممکن است تحصیل منافع مادی (مطالبه وجه در قبال استرداد نام دامنه) یا ضربه زدن به تجارت تاجر رقیب از طریق بدنام کردن علامت وی در سایتی که راه اندازی می کند یا بلوکه کردن آن نام دامنه برای تجدید بازار مجازی برای تاجر و …. باشد.
تفاوت این دو قسم در این نکته خلاصه می شود که در فرض نخست ممکن است که هر دو طرف اختلاف نسبت به علامت تجاری موضوع دعوا حق مشروعی داشته باشند ولیکن در فرض اخیر، علی الفرض، شخصی که اقدام به ثبت علامت به عنوان نام دامنه نموده است، هیچ گونه علقه یا حق مشروعی نسبت بدان ندارد. به این دو شق باید صورت سومی از اختلاف را نیز افزود و آن فرضی است که شخصی اقدام به ثبت نام دامنه ای می کند که با نام دامنه مشهور دیگر جز در پسوند (نام دامنه سطح بالا) تفاوت دیگری ندارد.

لیست مطالب

  • علامت تجاری و عدم استفاده از آن
  • طرح علامت تجاری
  • نوع استفاده از علامت تجاری
  • بهره کشی از علامت تجاری
  • ثبت علامت تجاری و تغییر مالکیت آن
  • علائم تجاری و ثبت آنها
  • نقش علائم تجاری
  • تجمع کارکنان گرد علامت تجاری
  • هدف از ثبت علامت چیست
  • دامنه محافظت علامت تجاری
  • ثبت علامت در ایران
  • نکات طراحی و انتخاب علامت
  • تاریخچه و جزئیات مرتبط با علامت تجاری
  • مراحل تجدید علامت تجاری
  • مدیریت علامت تجاری
  • علامت تجاری چه کاری انجام می دهد؟
  • عدم ایجاد علامت تجاری اشتباه در نظر مشتری
  • دلایل حمایت از علائم تجاری
  • علایم تجاری
  • نام تجاری و ماهیت حقوقی آن
  • علائم تجاری و اشکال مختلف آن
  • علامت های تجاری ممنوع۱
  • ابطال ثبت علامت
  • نقض علامت تجاری گروهی
  • درخواست ثبت علامت تجاری گروهی
  • علائم تجاری گروهی
  • استقلال علائم تجاری
  • علامت تجاری و نام دامنه
  • علامت تجاری و اسامی تجاری
  • علامت تجاری چیست ؟
  • مدت اعتبار ثبت علامت تجاری
  • استفاده عملی از علامت
  • ثبت علائم تجاری و دلایل اصلی رد تقاضا
  • روش های ارزشگذاری برند
  • اهداف ثبت علامت تجاری
  • طرح جدید و خلاقانه و تأثیر برکسب و کار
  • عام شدن علامت یا ژنریک
  • برند محلی،منطقه ای، ملی
  • برند جهانی
  • انتقال علامت در قالب عقد وثیقه
  • با برند متمایز شوید
  • ثبت علامت تجاری و اعتراض به آن
  • انتشار ثبت علامت
  • علامت تجاری و تقلب در عرضه کالا
  • علائم تجاری و استفاده از آن
  • ثبت علائم تجاری
  • نام تجاری شرکت
  • ثبت علامت صوتی
  • ضمانت اجرای حقوقی علامت
  • حق انتقال علامت تجاری
  • علائم تجاری غیر قابل ثبت
  • ۸ روش برای برندسازی کسب و کار
  • علامت ملی و بین المللی
  • کارکرد علامت تجاری
  • برند (نما نام )
  • انواع نام های برند
  • نمایندگی تجاری و وکالت
  • انتقال اظهارنامه علامت تجاری
  • شرط عدم گمراهی علامت
  • علامت تاییدی یا تضمینی
  • علامت تجاری و طرح صنعتی
  • علامت تجاری و علامت کارخانه
  • علامت تجاری و علامت صنعتی
  • نقض علامت تجاری
  • تغییر در علامت
  • اجازه بهره برداری از علامت تجاری
  • تبلیغات علائم تجاری
  • عدم استفاده از علامت ثبت شده
  • ثبت خارجی علامت
  • تفاوت نام تجاری و علامت تجاری
  • ثبت علائم تجاری و حمایت از علامت
  • بهره برداری از علامت تجاری
  • علامت جمعی
  • نقل وانتقال علامت تجاری
  • هزینه ثبت علامت تجاری
  • علامت تجاری و برند
  • علامت تجاری و اختراع
  • نام تجاری فانتزی
  • صحت در علائم تجاری
  • انتخاب نام تجاری
  • علامت های تجاری ممنوع
  • خصوصیات یک نام تجاری
  • علائم تجاری غیر قابل ثبت
  • تاریخچه علامت تجاری
  • قوانین ثبت علامت تجاری تصویری
  • نام گذاری برای شرکت تجاری
  • علامت تجاری توصیفی
  • حذف علامت تجاری ثبت شده
  • انتقاد از علامت تجاری
  • علائم غیرقابل ثبت
  • حمایت از نام تجاری
  • سازمان جهانی تجارت
  • کدام نوع از نشانه ها قابل ثبت است؟
  • طبقات قابل ثبت در علامت تجاری
  • ثبت علامت تجاری در ایران
  • فرایند لغو علامت و اثر آن
  • طبقه بندی علامت تجاری
  • علامت تجاری و نام تجاری
  • شمایل برند
  • انواع علامت تجاری

کاغذ دیواری

کاشت مو

جراحی پلاستیک بینی

تشریفات مجالس

درب اتوماتیک

دوربین مدار بسته

کانکس

درب ضد سرقت

دندانپزشکی

ایمپلنت

mir amir

کارشناس الگوریتم گوگل - کارشناس سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو - mir amir - website optimizer engineer

دیدگاهتان را بنویسید