,

آموزش ,کاربرد , شرایط و نتایج استفاده از link rel= canonical

link rel= canonical ( ارجاع صفحات تکراری به صفحه مادر یا استاندارد)

وقتی تگ canonical در یک صفحه قرار میگیره، یعنی داره نشون میده که آدرسی که در این تگ وارد شده دارای مطالب مشابه با شباهت بسیار بالا با این مطلب هست که البته ارحجیت بیشتری هم نسبت به این داره و با این کار میخواهیم به گوگل کمک کنیم که همه این صفحات را ایندکس نکنه و اونی که بهترین هست را در نتایج جستجو بیاره. مثلا شما محصولاتی دارید که اون ها را در چند صفحه به طرق مختلف دسته بندی کردید. مثلا تو یک صفحه بر اساس حروف الفبا، تو یک صفحه بر اساس قیمت و تو یک صفحه هم بر اساس دسته کالا. محتوای تمام این صفحات یکی هست ولی خوب شاید بهترین اونها صفحه ای باشه که بر اساس دسته بندی محصولات هست. حالا باید تو صفحاتی که بر اساس حروف الفبا و قیمت، محصولات قرار گرفته، تگ canonical با لینک صفحه دسته بندی قرار بگیره.

کاربرد و نتایج استفاده از link rel= canonical

این تگ در بخش head صفحه قرار می گیرد و در کنار تگ  title و متا تگ description می باشد. در واقع این تگ جدید نمی باشد ، و مانند nofollow ، شما براحتی می توانید از پارامتر rel استفاده کنید.

مثال استفاده از link rel= canonical

<link rel=”canonical” href=”http:/seomir.ir/blog” />
تگ link rel= canonical به google ، yahoo  و bing  اعلام می کند که صفحه حاوی  تگ link rel= canonical در واقع همان صفحه ای (کپی صفحه ای) هست که در مشخصه href آدرس آن ذکر شده است. و کلیه لینک ها و عوامل استنتاج شده از این صفحه به آدرس مذکور بر می گردد. برای توضیح بیشتر بطور مثال اگر در این صفحه متنی خاصی موجود باشد و اطلاعات این صفحه در نتیجه جستجوی عبارتی در نتایج جستجو ظاهر شد و جستجو کننده بر روی آن کلیک نمود موتور جستجو بجای ارسال کاربر به این صفحه آنرا به آدرس rtwo.ir/blog خواهد فرستاد.این تگ عملکردی شبیه به 301 redirect دارد البته بدون اینکه بیننده را با استفاده از redirect به آدرس دیگری بفرستید. در واقع شما با این کار به موتورها اعلام می کنید این دو یا چند صفحه در واقع یک صفحه اند – یک روح در چند بدن -. این تگ تفاوت هایی نیز با دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد :

• تفاوت تگ link rel= canonical با 301 redirect

 

کلیه درخواست کنندگان صفحه را به آدرس جدید راهنمایی می کند یعنی هم بینندگان و هم موتورهای جستجو هر دو به آدرس جدید redirect می شوند. ولی این تگ فقط برای موتورهای جستجو می باشد و شما می توانید این موضوع را از بینندگان خود دور نگه دارید و به آنها این صفحات را با آدرس های جداگانه نشان دهید.با شدت بیشتری اعلام می کند که اصلا این دو صفحه یکی هستند ولی این تگ اعلام می کند که صاحب این وب سایت جهت اعمال محدودیت هایی اعلام می کند که شما این دو صفحه را یکی بدانید.همچنین 301 redirect می تواند آدرسی را از دامنهsite1.com  به دامنه site2.com انتقال دهد در حالی که این تگ تنها به روی یک دامنه می تواند مورد استفاده قرار گیرد و روی آدرس ها و زیردامنه ها در یک دامنه عمل کند.

شرایط استفاده از تگ link rel= canonical و نتایج حاصل از آن برای seo

در خصوص شرایط استفاده و همچنین الزام های استفاده از link rel= canonical

موتورهای جستجو نمی دانستند کدام یک از این چند آدرس را در اندیس های خود ثبت دهند.موتورهای جستجو نمی دانستند چگونه در نتایج جستجو از کدام از این آدرسها استفاده کنند.موتورهای جستجو نمی دانستند کدام آدرس را در نتایج جستجو نمایش دهند.این مشکلات موجب می شد تا به رتبه صفحات یک وب سایت لطمه وارد شود و رنک یک مطلب در سایت آنها بین چند صفحه تقسیم شود و رنک هر یک از صفحات درصدی از کل باشد. وب مسترها برای حل این مشکل شروع به استفاده از تگ جدید نمودند. به موارد زیر جهت به عنوان چند نمونه از محتواهای تکراری دقت کنید. همانطور که در این تصاویر دیدید در بسیاری از موارد این موضوع ( محتوای تکراری با آدرس های مختلف ) اتفاق خواهد افتاد. شما می توانید با مشاوره گرفتن از یک متخصص seo تشخیص دهید که کجا می توانید از این تگ استفاده کنید. در استفاده از این تگ دقت نمایید.

 

رابطه الگوریتم های موتور جستجوی گوگل با link rel= canonical

موتور جستجوی گوگل لا اقل در کشو ما بیش از 90% نتایج جستجوی کاربران را ارائه میدهد . پس باید در خصوص استفاده از این تگ در گوگل شرایط را بصورت ویژه ای بررسی کرد . من نزدیک به 7 سال است روی موتور جستجوی گوگل در حال تحقیق هستم . از حدود یکسال قبل توجهم به این تگ جلب شده و اخیرا به نتایج ویژه ای دست یافته ام . قصد ندارم تمامی نتایجی را که بدست آورده ام در اینجامطرح کنم فقط این مساله را بیان میکنم . اخیرا در چند صفحه از سایتم از تگ link rel= canonical استفاده کردم و برخی صفحات را ارجاع دادم به صفحه اصلی سایتم . نتایجی که گرفتم بسیار عجیب و در تقابل با گفته های گوگل بود . بیشتر شرح نمی دهم چون هنوز بصورت قطعی مطمئن نشده ام و همچنین قصد ندارم تمام تجربیاتم را به اشتراک بگذارم

چند ممساله مهم که ممکن است در استفاده از link rel= canonical با گوگل داشته باشید

اگر مقصد rel=”canonical” هنوز در موتور جستجوی گوگل اندیس نشده باشد ؟

موتورهای جستجو بیشترین تلاش را می کنند تا آدرس صفحات سایت را  اینگونه را سریعتر اندیس کنند و به محض اینکه صفحه ای که شامل این تگ باشد را اندیس کنند به سراغ مقصد rel=”canonical” خواهند رفت.

 آیا صفحه مقصد rel=”canonical” می تواند به صفحه دیگری redirect   شود؟

بله شما  می توانید مقصد را هم با rel=”canonical” به آدرس دیگری نسبت دهید. گوگل سعی می کند آنها را بصورت معمولی اندیس کند.

اتفاق متضاد در  rel=”canonical” و رفع آن

الگوریتم ما در این زمینه آسانگیر است. ما مقصد این تگ را شناسایی و اندیس می کنیم و اگر تضادی در این بین باشد سعی می کنیم از آن بگذریم. اما به شما توصیه اکید می کنیم که لینک های و آدرس های مورد استفاده خود را بررسی و بروزرسانی کنید. این عمل موجب افزایش اعتبار شما و در نتیجه موجب افزایش رتبه شما می شود.

تگ link rel= canonical و سایر موتورهای جستجو

موتور جستجوی یاهو و واکنش آن به  rel=”canonica

آدرس موجود در تگ <link> می تواند کامل و یا رابطه ای باشد، بهرحال ما توصیه می کنیم از آدرسهای کامل استفاده کنید تا امکان هر گونه خطا از بین برود. ما از این تگ در صورتی استفاده می کنیم که دارای خطا و ایراد نباشد. یعنی اینکه اگر مقصد این تگ ناصحیح باشد و یا کد خطای    404 را برگرداند و یا اینکه محتویات مبداء و مقصد تفاوت های فاحشی با یکدیگر داشته باشند و محتواهای یکتایی داشته باشند، ما فرض را بر آن می گذاریم این تگ دارای خطا می باشد و یا از قدیم در صفحه جا مانده است و آنرا در نظر نمی گیریم. ذات این تگ قابل انتقال می باشد بطور مثال اگر صفحه A به صفحه B اشاره کند و آنرا به عنوان مقصد معرفی کند و صفحه B نیز صفحه C را به عنوان مقصد معرفی کرده باشد، ما صفحه C را به عنوان صفحه مقصد برای A و  Bدر نظر میگیریم.در موتور جستجوی بینگ آدرسهای موجود در این تگ می تواند رابطه ای و یا کامل باشد. مبداء و مقصد در این تگ باید در یک دامنه قرار گرفته باشند. در غیر اینصورت این تگ نادیده گرفته خواهد شد.Bing سعی می کند در آینده نزدیک ساپورت خود را از این تگ بیشتر کند.

خلاصه وار در باره کاربردهای تگ link rel= canonical

کاربرد canonical در یک صفحه  یعنی نشون میده که آدرسی که در این تگ وارد شده دارای مطالب مشابه با شباهت بسیار بالا با این مطلب هست که ارحجیت بیشتری هم نسبت به این داره و با این کار میخواهیم به گوگل کمک کنیم که همه این صفحات را ایندکس نکنه و اونی که بهترین هست را در نتایج جستجو بیاره.   لازم به ذکر است که rel=”canonica  در سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس کاربرد زیادی داره که قبلا هم در موردش صحبت شده و مربوط میشه به قضیه پیوندهای یکتا و تکرار مطالب! که باید بهش توجه بشه اینکه جای درست این تگ تو قسمت هدر سایت هست. یکی از مهمترین دلیل های این امر اینکه چون تو یکسری از سایت ها امکان قرار دادن و ویرایش کد در بدنه سایت به کاربران داده شده و کاربر میتونه در بدنه سایت تگ  link rel= canonical را وارد کنه و خوب بخواد به نوعی شما را اذیت کنه، برای همین گوگل به این کد در قسمت body توجهی نمیکنه.توجه داشته باشید درسته گوگل به این کد توجه خاصی داره ولی از اونجایی که ممکنه مشکلات و اشتباهاتی هم در کار باشه، همیشه هم بهش توجه نمیکنه! که واقعا تو این قسمت باید از گوگل ممنون بود. به طور مثال اگه لینکی که شما در link rel= canonical  قرار میدید اشتباه باشه و اصلا این لینک وجود نداشته باشه و ارور ۴۰۴ بده، آیا گوگل باید اون را برای شما لحاظ کنه؟ آیا اگه سایت شما هک شده باشه و هکر دسترسی به سایت شما را داشته باشه و بیاد با دستکاری این لینک بخواد به شما ضرر بزنه چی؟ تو این مواقع هم اگه گوگل تشخیص بده که سایت شما هک شه دیگه توجهی به این لینک نداره! – …. rel=”canonica را میتوان به لینک های خارجی هم لینک داد و مورد استفاده زمانیه که مثلا شما میخواهید دامنه را تغییر بدید و سرورتون امکان ریدایرکت را نداره و شما با قرار دادن این تگ و آدرس دقیق دامنه جدید میتونید به روبوت ها انتقال دامنه را نشون بدید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید