شرکت تولیدی و صنعتی توان بخار

شرکت توان بخار، فعالیت گستردۀ خود را در سال 1373و با نام تجاری شرکت تولیدی و صنعتی توان بخار آغاز کرد. این واحد تولید صنعتی با شناخت نیازهای منطقه و با رعایت اصول صحیح مهندسی و بهره گیری از استانداردهای سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، اقدام به طراحی و تولید انواع دیگ های فولادی بخار، روغن داغ ، آب داغ ، آب گرم با توجه به  آخرین فناوری های موجود کرده است.شرکت صنعتی توان بخار  در راستای پیشرفت چشمگیر و تلاش روز افزون کارکنان و مهندسان خود اقدام به طراحی و ساخت انواع اتوکلاو و تجهیزات جانبی از قبیل مخازن و منابع تحت فشار، دی اریتور، فیلتر شنی، سختی گیر، منابع کویل دار و … نموده استمحصولات ساخت اين شركت به علت سطح حرارتي بالاي محاسبه شده در ساخت ، مصرف انرژي را به طور قابل توجهي پايين مي آورند و اين افتخار بزرگي براي ما محسوب مي شود . سطح حرارتي محاسبه شده همراه مشخصات فني هر محصول به طور كامل قید مي گردد كه مصرف كننده هنگام بازديد از مراحل توليد ، اطلاعات ارائه شده در پيش توليد را با دستگاه مقايسه  نموده و و با اندازه گیری خود  مورد ارزيابي فني قرارمی دهد.

چیلر

فروش و نصب چیلر ( انواع چیلر جذبی , تراکمی , ضد کریستال و…) در سراسر کشور توسط گروه صنعتی احسان افروز پشتیبانی میشود.

یکی از نیازهای هر ساختمانی تامین سرمایش آن در فصل تابستان است ، این مهم در ساختمانهای بزرگ با استفاده از چیلر انجام می پذیرد ، چیلرها معمولاً در دو نوع جذبی و تراکمی ساخته می شوند.

چیلر بدلیل مصرف برق زیاد توسط چیلرهای تراکمی (کمپرسوری) امروزه چیلرهای جذبی از استقبال خوبی در میان مهندسین مشاور و صاحبان ساختمانهای مسکونی و اداری برخوردار شده اند ، این نوع چیلرها بجای انرژی برق از انرژی حرارتی برای تولید سرما استفاده مینمایند و دارای قطعات متحرک کمتری نسبت به انواع کمپرسوری هستند و با توجه به ماهیت چرخشی کار پمپهای مورد استفاده در آنها میزان خرابی و هزینه های مربوط به تعمیرات آنها کمتر از انواع تراکمی می باشد ، همچنین صدای آنها بسیار کمتر از انواع تراکمی بوده و تقریباً بدون لرزش هستند ، با در نظر گرفتن هزینه های جنبی از جمله هزینه مربوط به خرید امتیاز برق و دیماند مربوطه و همچنین هزینه های جاری چیلر تراکمی ، چیلرهای جذبی از نظر اقتصادی نیز دارای مزیت قابل توجهی هستند .

چیلر:

انواع مختلفی از چیلر های جذبی عبارت‌اند از:

چیلر

۱. چیلرهای آب گرم ضد کریستال

2. چیلرهای بخار تک اثره (Single Effect)

3. چیلرهای بخار دو اثره (Double Effect)

4. چیلرهای شعله مستقیم (Direct Fired)

4-1 یکپارچه محلی(با مشعل اتمسفریک )

4-2 سیلیکاژلی ( به جای استفاده از لیتیم برماید از سیلیکاژل که ماده ی جاذبی است استفاده می شود.)

چیلرهای جذبی

1. اواپراتور: مبرد توسط سیستم توزیع خاصی بصورت کاملاً یکنواخت روی دسته لوله های آب برگشتی از ساختمان ریخته و بدلیل فشار پائین محفظه اواپراتور تبخیر شده و باعث سرد شدن آب داخل لوله ها می‌شود .

چیلر جذبی

2. ابزربر: لیتیوم بروماید توسط سیستم توزیع بصورت کاملاً یکنواخت روی لوله ها میریزد ، بخار مبرد تولید شده در اواپراتور توسط محلول لیتیوم بروماید در ابزربر جذب می گر دد ، به دلیل عدم استفاده از سیستم قدیمی نازل در توزیع لیتیوم بروماید امکان گرفتگی یا افتادن نازل و همچنین ریختن مایع بدون تماس با لوله ها در اثر پاشش توسط نازل وجود ندارد .

3. ژنراتور : محلول لیتیوم بروماید که پس از جذب بخار مبرد در ابزربر رقیق شده برای احیا شدن وارد ژنراتور شده و حرارت می بیند، در اثرحرارت دریافتی بخار مبرد از لیتیوم بروماید جدا شده و محلول لیتیوم بروماید غلیظ شده برای استفاده مجدد از طریق مبدل حرارتی راهی ابزربر می شود .

4. کندانسور: بخار مبرد تولید شده توسط ژنراتور در کندانسور بدلیل تبادل حرارت با آب ورودی از برج خنک کننده تقطیر شده و جهت استفاده مجدد راهی اواپراتور می شود .

چیلرهای آب گرم ضد کریستال

چیلرهای آب گرم ضدکریستال وسیله ای مناسب جهت استفاده درساختمانهای اداری و مسکونی با زیربنای متوسط اند ، که مایل به داشتن دستگاهی با راهبری ساده و بدون دردسر هستند ، برخی مزایای این چیلرها بطور خلاصه عبارت‌اند از :

1. عدم بروز مشکل کریستالیزاسیون: کریستالیزاسیون یکی از معضلات اصلی سایر انواع چیلرهای جذبی میباشد لیکن در چیلرهای آب گرم ضد کریستال بدلیل تمهیدات انجام شده ، این مشکل اصولا وجود ندارد ، این مسئله از اهمیت بالائی برخوردار است زیرا در یک ساختمان مسکونی یا اداری با زیربنای متوسط تیم نگهداری تأسیسات ساختمان معمولاً از توانائی فنی و علمی کافی برای غلبه برمشکلات ناشی از بروز پدیده کریستالیزاسیون برخوردار نبوده و لذا استفاده ازسایر انواع چیلر جذبی میتواند باعث اختلال پی درپی در سرمایش ساختمان در اثر مسائلی مانند تغییرات دمای هوا ، قطع و وصل برق ، تغییر بار ساختمان و عوامل دیگر شده و هزینه های گزافی را نیز به ساکنان تحمیل نماید .

2. عدم وجود مشکل قطع برق: قطع ناگهانی برق میتواند باعث بروز پدیده کریستالیزاسیون بدلیل عدم انجام فرآیند رقیق سازی گردد ، اما در این چیلرها بدلیل عدم نیاز به این فرآیند قطع ناگهانی برق هیچ مشکلی ایجاد نمینماید ، این چیلرها نیازی به تعبیه برخی لوازم جنبی گرانقیمت از جمله ژنراتور برق اضطراری و … ندارند .

3. عدم نیاز به شیر سه راهه در مسیر برج خنک کننده: حساسیت زیاد چیلرهای جذبی به دمای آب برج خنک کننده باعث نیاز به استفاده از یک شیر سه راهه موتوری در مسیر آب برج خنک کننده می گردد ، در چیلرهای ضدکریستال به دلیل عدم وجود این حساسیت نیازی به نصب این وسیله گرانقیمت نیست .

4. استفاده از دیگ آب گرم موجود در ساختمان: این چیلرها از آب گرم تولید شده توسط دیگ آب گرم ساختمان برای تولید سرما استفاده می نمایند ، از آنجا که وجود این دیگ برای گرمایش فصل زمستان ضروریست نیازی به سرمایه گذاری اضافی در این زمینه نمی باشد .

5. عدم نیاز به تأسیسات گرانقیمت و پرهزینه بخار: با توجه به استفاده این چیلرها از آب گرم ، نیازی به تعبیه سیستم‌های بخار (مورد نیاز در چیلرهای جذبی تک اثره) که نگهداری آنها مشکل و پرهزینه است نمی باشد .

6. نگهداری و راهبری بسیار ساده: نگهداری و راهبری ساده این چیلرها از مزایای مهم آنهاست ، زیرا نیازی به حضور اوپراتور متخصص در زمینه چیلر جذبی وجود ندارد و اوپراتور موتورخانه با یک آموزش چند ساعته میتواند از عهده نگهداری این دستگاه برآید .

7. قابلیت اعتماد بالا: با توجه به آنچه که ذکر شد ، این چیلرها از قابلیت اعتماد بالایی برخوردار بوده و میتوانند سرمایش راحت و بدون دردسری را تامین نمایند .

8. مزایای اقتصادی: این چیلرها از نظر هزینه اولیه سیستم های جنبی و همچنین هزینه های جاری به صرفه تر از انواع مشابه هستند .

چیلر ضد کریستال

چیلرهای جذبی ضد کریستال بل ساختار خاص خود قابلیت کار با غلظت پائین لیتیوم بروماید ( 58% بجای %64 در سایر انواع ) را دارا می باشند که این مهم باعث عدم بروز پدیده کریستال در این چیلرها میگردد. برای درک بهتر موضوع ، بررسی منحنی Duhring Diagram میتواند مفید واقع شود . محور افقی این منحنی دما و محور عمودی فشار است ، خطوط مایل غلظت های مختلف و خط پررنگ خط کریستالیزاسیون است ، مسیر پررنگ در این منحنی مربوط به انواع معمولی چیلر جذبی میباشد . غلظت بالا در این چیلرها 64 % است لذا با پائین آمدن دمای خروجی مبدل حرارتی هنگامی که این دما به 98 درجه فارنهایت ( معادل 37 درجه سلسیوس) برسد منحنی خط کریستالیزاسیون را قطع کرده و پدیده کریستال واقع میگردد ، این شرایط میتواند به دفعات در زمان کار چیلر جذبی اتفاق بیافتد ( بدلیل تغییر بار ، تغییر دمای برج و آب گرم ). اما مسیر کم رنگ در این منحنی مربوط به چیلرهای ضد کریستال است . همانگونه که از منحنی پیداست برای اینکه کریستالیزاسیون اتفاق بیفتد باید دمای خروج مبدل به کمتر از 40 درجه فارنهایت (معادل 5 درجه سلسیوس) برسد که این امر غیر ممکن است زیرا دمای مبدل حتی در بدترین شرایط همواره بیش از 20 درجه سلسیوس میباشد . لذا همانگونه که سابقه کارکرد چندین ساله تعداد زیادی از چیلرهای فروخته شده نشان می‌دهد تا کنون حتی یک مورد کریستال در این چیلرها گزارش نشده است .

جلوگیری از کریستالیزه شدن

2. سیستم جلوگیری از بروز پدیده کریستالیزاسیون در هنگام قطع برق: از آنجا که در هنگام کار چیلر جذبی محلول در نقاط مختلف چیلر در جریان است ، هنگام خاموش شدن چیلر عملیاتی موسوم به رقیق سازی باید انجام گیرد ، این کار بطور اتوماتیک توسط سیستم کنترل چیلرهای جذبی انجام می‌شود ولی چنانچه برق بصورت ناگهانی قطع شود بدلیل عدم انجام این عملیات ، محلول غلیظ کم کم سرد شده و کریستاله میگردد ، لذا هنگام استارت مجدد لازم است عملیات وقت گیر و احیانا پرهزینه رفع کریستال انجام گیرد . برای اجتناب از این مسئله میتوان سیستمی به نام : PCL (Positive Concentration Limit) را به صورت Optional روی چیلرنصب کرد ، این سیستم که در برخی از معتبرترین انواع چیلر جذبی در دنیا مورد استفاده قرار میگیرد میتواند در هنگام قطع برق ، عملیات رقیق سازی را با استفاده از مبرد اضافی ذخیره شده برای این منظور و بدون نیاز به برق انجام داده و از بروز پدیده کریستال جلوگیری نماید .

چیلرهای جذبی بخار Single effect

استفاده از بخار با فشار پائین: این چیلرها برای کار با فشار بخار 1 atmg طراحی و ساخته می‌شوند.

راندمان مناسب: چیلرهای بخار Single Effect دارای COP واقعی بالا 0.7 هستند که برای این نوع چیلرها بسیار مناسب و قابل قبول است

سیستم Purge با راندمان بالا سیستم Purge این چیلر ها از نوع Ejector با راندمان بالا بوده که نوع مرسوم در تمامی چیلرهای جذبی روز دنیا می باشد.

نصب شیر کنترل روی کندانس: طراحی خاص این چیلرها باعث شده تا بتوان شیر کنترل را بجای بخار ورودی روی کندانس خروجی تعبیه نمود که این امر باعث کوچک شدن شیر کنترل و حذف تله بخار از سیستم میگردد .

سیستم کنترل PLC: سیستم کنترل این چیلرها از نوع PLC و با قابلیت های بالا میباشد

امکان نصب تجهیزات جنبی: سه نوع سیستم جنبی برای راهبری و نگهداری ساده تر این نوع چیلرها بصورت Optional بر روی آنها قابل نصب میباشد.

آپشن های قابل سفارش

سیستم‌های جنبی قابل نصب به صورت Optional
1. سیستم هوشمند جهت رفع کریستال اتوماتیک : چیلرهای جذبی Single Effect بصورت استاندارد مجهز به لوله (J-tube) برای رفع کریستالهای خفیف هستند اما برای موارد جدی تر امکان تعبیه یک سیستم هوشمند پیشگیری و رفع کریستال روی چیلر وجود دارد ، این سیستم با ویژه بطور دائم وضعیت PLC استفاده از تعدادی سنسور و یک چیلر را تحت کنترل داشته و در صورت نزدیک شدن به مرحله کریستالیزاسیون و یا شروع کریستال ، بطور اتوماتیک تمهیدات لازم برای رفع آنرا به عمل آورده و پس از رفع کریستال مجدداً چیلر را به شرایط کارکرد معمولی برمیگرداند .

سیستم Standby چیلر جذبی

3. سیستم Standby: کاهش بار در یک چیلر جذبی باعث کاهش خود به خودی غلظت محلول لیتیم بروماید میگردد ، از آنجا که چیلر یک سیستم کاملاً بسته است ، مبرد مورد نیاز برای این منظور از مخزن اواپراتور تامین میگردد . لذا معمولاً در بارهای کمتر از 20 % بار نامی مبرد موجود در این مخزن تمام شده و باعث بروز پدیده کاویتاسیون در پمپ میگردد که این پدیده میتواند پمپ مبرد را از بین ببرد . لذا بطورمعمول چیلرهای جذبی نباید از بارهای کمتر از 15 % الی 20 % بار نامی خود کار کنند ، بنابراین در فصل بهار و اوایل پائیز ویا حتی در شبهای تابستان ممکن است این پدیده اتفاق بیفتد ، دراین حال اپراتور باید چیلر را خاموش نماید ، لیکن بدلیل یکنواخت و خسته کننده بودن کار اپراتورها ، آنها معمولاً متوجه این مسئله نشده و این عمل را انجام نمیدهند و لذا بتدریج پمپ مبرد از بین خواهد رفت . برای جلوگیری از این پدیده ، امکان نصب یک سیستم مراقبت میکروپرسسوری روی چیلرهای جذبی وجود دارد که این سیستم میزان بار چیلر را کنترل نموده و هنگامی که این مقدار به کمتر از 20 % بار نامی برسد، چیلر را وارد حالت Standby کرده و با افزایش مجدد بار دوباره بطور اتوماتیک آنرا روشن مینماید ، بنابرا ین چیلر میتواند بدون هیچ اشکالی از صفر درصد الی صد در صد بار نامی کار کند. با تعبیه تجهیزات Optional بالا مقدار زیادی از بار مسئولیت اپراتور نگهدار چیلر کاسته شده و عملا نگهداری و راهبری دستگاه بسیار ساده تر می‌شود ، این مسئله با توجه به کمبود اپراتورهای متخصص در این زمینه میتواند بسیار مفید باشد .

چیلر آب خنک

برج خنک کننده دستگاهی جهت خنک نمودن آب در گردش می باشد. اساس کار تمامبرج خنک کننده ها  بر مبنای ایجاد سطح تماس بیشتر بین جریان آب گرم و هوای سرد و در نتیجه تبادل حرارتی بین این دو می باشد. عموماً در برج خنک کن ها چیلر آب خنک گرم خروجی از سیستم توسط لوله هایی از بالای برج وارد شده و در آنجا به صورت طبیعی یا با آب فشان هایی به سمت پایین برج به جریان می افتد که در طول این مسیر با توجه به نوع برج به شیوه های مختلف با جریان هوای سرد برخورد میکند.

برج های خنک کننده از لحاظ مکانیزم انتقال حرارت به دو گروه برج های مرطوب (مدار باز) و برج های خشک(مداربسته)تقسیم می شوند.b

الف)برج های مرطوب (مدار باز) Wet Cooling Tower

آب گرم از بالای برج با عبور از پکینگ ها و برخورد با جریان هوای تازه که از محیط بیرون توسط فن یا به صورت طبیعی وارد برج می شوند ضمن تبادل حرارتی و خنک شدن در پایین برج ته نشین می شود. مهمترین عیب این سیستم پاشیدن حرارت آب به اطراف و همچنین تبخیر بیش از حد آب می باشد

اجزای برج خنک کنننده چیلر

1- فن:فن‌ها نقش مهمی در خنک سازی دارند و از نوع فن محوری یا فن گریز از مرکز می باشد.

2- پکینگ ها :برای افزایش تبادل حرارتی بین جریان آب و هوا در داخل برج خنک کن از پکینگ‌ ها استفاده می گردد.

3- حوضچه :درقسمت زیرین برج خنک کن قرار دارد و آب خنک شده در آن جمع آوری شده و به سمت سیستم های سردسازی هدایت می شود.

4-قطره گیر :تیغه‌های قطره گیر برای جلوگیری از پخش ذرات آب و ممانعت از خروج آنها به محیط بیرون از برج خنک کننده به کار می رود.

برج های خنک کننده شرکت احسان افروز در دو نوع مکعبی و گرد از جنس فایبر گلاس تولید میگردد.

لوازم و قطعات چیلر:

 در ادامه با برخی از لوازم جانبی و قطعاتی که در ساختار یک سیستم سرمایش از نوع چیلر استفاده میشوند آشنا میشوید.

تابلو برق- اين قسمت در حقيقت گيرنده فرمان از كنترل‌هاي چيلر و محافظت كردن از آمپرهاي خطرناك و بوجود آوردن شرايط مناسب جهت كاركردن چيلر مي‌باشد.

قسمت‌هاي مختلفي كه ممكن است در تابلو برق چيلر مرود استفاده قرار گيرد.

فيوز- كنتاكتور- بي‌متال- تايمر (تايمر رله)- سويچ استپ استارت- رله- ترمينال- كليد مينیاتوري.

 

 

 اين كنترل جهت قطع كردن مدار برق چيلر در آمپرهاي بالاتر از حد مجاز موتور نصب مي‌گردد و بر اساس حداكثر آمپر موتور انتخاب مي‌شود.

وصل شود (قبل از راه اندازي چيلر) هيتر شروع به گرم كردن محفظه كارتر مي‌كند و بعد از مدت زماني كه روغن درون محفظه كا

رتر باندازه كافي شل و رقيق شده چيلر را راه اندازي مي‌كنند.

كنتاكتور جهت وصل و قطع برق و فرمان دادن به موقع در دستگاه چيلر نصب مي‌گردد.

بي‌متال : قطعه قطع جریان برق

بي‌متال از دو فلز غير همنام به هم چسبيده تشكيل شده است كه با اضافه شدن جريان نرمال برق دراين فلزات گرمايي كمي بوجود مي‌آيد. اين گرما باعث انبساط طولي فلزات مي‌شود و چون ضريب انبساط طولي آنها متفاوت مي‌باشد، باعث حركت بي‌متال به يك طرف مي‌شود، از اين حركت در كنترل‌هاي برق استفاده كرده و بوسيله آن مي‌توان جريان برق را قطع و يا وصل كرد. حركت بي‌متال ممكن است تدريجي و يا با استفاده از يك صفحه فلزي ممكن است سريع باشد.

تايمر کارکرد چیلر (تايم رله)

تايمر وسيله‌اي است كه برق ورودي خود را مي‌تواند به دو ترمينال يكي بعد از ديگر در زمان معيني برساند. يعني وقتي روي زمان مشخصي ميزان كرديم بعد از گذشت اين زمان كنتاكت وصل تايمر قطع مي‌شود و در عوض كنتاكت قطع تايمر وصل مي‌شود و برق مي‌تواند از اين كنتاكتور خارج شود، تايمر را به منظورهاي خاصي در ادوات برقي استفاده مي‌كنند كه كاربرد آنها در چيلرها بيشتر جهت راه اندازي موتورها بصورت ستاره- مثلث مي‌باشد.

سويچ استپ و استارت چیلر

اين سويچ جهت قطع و وصل برق موتور در چيلر مورد استفاده قرار مي‌گيرد. مزيت اين سويچ اين است كه در زمان قطع برق از كارخانه برق موتور چيلر قطع مي‌شود و هنگام وصل شدن مجدد موتور چيلر ديگر روشن نمي‌شود، بلكه بايد مجدداً توسط شخص راه اندازي شود. جهت به كار گرفتن اين نوع كليد بايد حتماً از رله مغناطيسي استفاده كرد .

ترمينال  و كابلشوها و سایر قطعات و لوازم    

ترمينال‌ها جهت تقسيم و پل زدن مدارهاي برقي در تابلو برق مورد استفاده قرار مي‌گيرند و بايد به تابلو برق محكم چسبيده باشند تا از اتصالات غير منتظره جلوگيري به عمل آيد. كابلشوها جهت اتصال سر سيم‌ها و كابل‌ها به ترمينال‌ها و پايه پيچ‌ها بكار مي‌روند و بايد هميشه سيم‌ها و كابل‌ها را از طريق آنها متصل كرد تا از شل شدن اتصالات و در نتيجه بالا رفتن غير نرمال آمپر جلوگيري كرد.

 

مواد سرمازا

 مواد سرمازا بايد داراي خصوصيات زير باشند:

 1-      گرماي نهان تبخير بالا و يا خاصيت توليد بيشترين سرما در واحد حجم كمپرس شده را داشته باشد.

2-      قابل انفجار نباشد .

3-      در صورت نشت به سهولت قابل تشخيص باشد .

4-      قادر به عمل كردن در فشار كم باشد. (نقطه جوش پايين)

5-      از انواع گازهاي پايدار باشد.

 6-       جا به جايي نسبي آن براي ايجاد مقدار معيني برودت كم باشد.

 7-      داراي فشار تقطير قابل قبولي باشند.

 8-      سمي نباشند و تنفس كردن آنها بي‌ضرر باشند.

9-     خاصيت خورندگي نداشته باشند.

10-     پايدار باشند.

11-      قابل اشتعال نباشند.

 12-     بر روي روغن بي‌اثر باشند.

13-      ارزان و فراوان باشند.

 14-     محل نشت آنها به راحتي مشخص باشد.

15-      اختلاف فشار بين تبخير و تقطير كم باشد.

16-     نقطه انجماد پايين نسبت به دماي اواپراتور داشته باشند.

17-     فشار اواپراتور قابل قبول و مناسب داشته باشد

مواد سرمازا را به سه گروه بشرح زير تقسيم ميكنند :

گروه 1- شامل بي‌خطرترين مواد مانند فریون 11 ، فریون 12، آمونیاک و …. میباشند .

گروه 2- مواد سمي و كمي قابل اشتعال

گروه 3- مواد قابل اشتعال شامل اتان ، پروپان و بوتان.

مواد مبرد مخلوط

اين مواد از مخلوط كردن دو يا چند ماده سرمازا بدست مي‌آيد و خاصيت يك ماده مبرد را بوجود مي‌آورد بعضي از اين مواد بشرح زير مي‌باشد.

سيالات كريوژينك

دامنه حرارتي بين 250- درجه فارنهايت تا صفر مطلق (460- درجه فارانهايت) را دامنه كريوژينك مي‌نامند. حصول به اين دامنه حرارتي با تبخير مواد كريوژنيكي كه داراي نقطه جوش پايين هستند به سادگي امكانپذير است.

اصول كار دستگاههاي تراكمي تبريد

چیلر تراکمی

تمام سيستمهاي تبريد چیلر تراكمي كه جهت ايجاد سرما بكار گرفته مي‌شوند از چهار قسمت اصلي تشكيل شده‌اند. اين چهار قسمت عبارت است از كمپرسور- كندانسور- وسيله انبساطي (شير انبساط يا لوله موئين) و  اواپراتور.

عملي كه در اين چهار قسمت انجام مي‌شود بدين قرار است. كمپرسور وسيله‌اي مي‌باشد كه فشار گاز را در سيستم بالا مي‌برد و اين اختلاف فشار بين ورود و خروج گاز كمپرسور باعث حركت گاز مبرد در داخل سيستم مي‌شود. كندانسور وسيله‌اي مي‌باشد كه گاز خروجي از كمپرسور كه داراي دما و فشار بالا مي‌باشد به مايع تبديل مي‌كند و دماي آنرا كاهش مي‌دهد و وسيله انبساطي بدين صورت عمل مي‌كند كه مايع مبرد خروجي از كندانسور را بصورت پودر تبديل مي‌كند و علت امر شكستن يكمرتبه‌اي فشار همراه انبساط سريع گاز مي‌باشد، اواپراتور وسيله‌اي است كه پودر حاصل از وسيله انبساطي را بصورت تبخير كامل و در نتيجه گاز تبديل مي‌كند.

يك سيكل بسته كامل تبريد مثلاً چيلر از دو مدار كم فشار و فشار بالا تشكيل شده است.

1-    مدار كم فشار LOW PRESSOR SIDE

اين قسمت شامل مسير شير انبساط- اواپراتور- لوله‌مكش تا سر كمپرسور مي‌باشد.

بايد دانست فشار از شير انبساط تا كمپرسور ثابت مي‌باشد و باصطلاح فشار مكش يا ساكشن ناميده مي‌شود. چون اواپراتور مهمترين قسمت مدار ساكشن مي‌باشد. بيشتر اواپراتور را فشار پايين مي‌پندارند.

2-   مدار با فشار بالا HIGH PRESSOR LINE

مدار با فشار زياد شامل لوله رانش يا خروجي كمپرسور- كندانسور- مخزن ذخيره مايع- لوله خروجي كندانسور تا قبل از شير انبساط مي‌باشد.

بايد يادآوري كنيم كه براي نشان دادن مقدار فشار ضعيف معمولاً گيج فشار سنج را روي لوله رانش قبل از كمپرسور و براي نشان دادن مقدار فشار قوي گيج فشار سنج را روي لوله مكش بلافاصله بعد از كمپرسور قرار مي‌دهند.

شرح و ساختمان قسمتهاي مختلف سيستم تبريد چیلر تراکمی

1– كمپرسورها

بطوري كه گفته شد مهمترين قسمت يك سيستم تبريد كمپرسورهاي آن مي‌باشد و عمل آن ايجاد اختلاف فشار و در نتيجه حركت ماده مبرد در سيستم مي‌باشد. كمپرسور در قسمت مكش يعني مدار خروجي گاز از اواپراتور توليد فشار پايين و در قسمت رانش يا خروجي گاز تا تغذيه مايع به اواپراتور توليد فشار بالا مي‌كند.

2– كندانسورها

كندانسور يكي از چهار قسمت مهم دستگاههاي تبريد مي‌باشد كه گاز داغ خروجي از كمپرسور وارد آن مي‌شود و بعلت از دست دادن گرماي خود به مايع تبديل مي‌شود. اين گرما را مي‌توان به آب درون لوله و يا هواي جريان يافته در اطراف لوله حامل ماده مبرد پس بدهد.

كندانسورها به سه نوع تقسيم مي‌شوند.

الف) كندانسور هوايي. ب) كندانسور آبي. ث) كندانسور تبخيري.

3-شير انبساط Expansion- Valve

قسمت سوم سيستم تبريد بعد از كندانسور، شير انبساط مي‌باشد كه عمل قرار گرفتن اين شير قبل از اواپراتور مي‌باشد. كار شير انبساط در حقيقت كنترل ماده سرمازا مي‌باشد. و اين وسيله فشار زياد مايع خروجي از كندانسور را تقليل داده و مناسب عملكرد اواپراتور مي‌سازد.

شيرهاي انبساط بر اساس يكي از فاكتورهاي فشار- حرارت- سطح مايع مبرد- مقطع جريان گاز- عمل تنظيم و كنترل مايع مبرد را بعهده مي‌گيرد و به انواع زير تقسيم مي‌شوند.

1-    لوله‌هاي موئين

2-    شناور سمت فشار كم

3-    شناور سمت فشار زياد

4-    شير انبساط حرارتي

5-    سوپاپ انبساط خودكار

لوله‌هاي موئين

يكي از روش‌هاي كنترل مايع سرمازا لوله موئين مي‌باشد. لوله موئين از لوله‌هاي مسي بدون درز با قطر كوچك ساخته مي‌شود و بصورت كلاف يا حلقه‌اي در مي‌آورند براي انتخاب لوله‌هاي موئين چهار عامل طول لوله و قطر داخلي درجه حرارت لوله و دوري و نزديكي كلاف را در نظر مي‌گيرند و براي گازهاي مختلف  جداولي به همين منظور تهيه گرديده است.

شير انبساط حرارتي

اين نوع شير انبساط كه بيشتر در دستگاههاي چيلر و تهويه مطبوع و سردخانه‌ها از آن استفاده مي‌كنند عمل كنترل بوسيله انبساط و انقباض سيال درون بالب (حباب حساس) صورت مي‌گيرد.

4– اواپراتورها (Evaporators)

 انبساط غير مستقيم.

در طريقة اول اواپراتور – اواپراتورها (Evaporators)

چهارمين قسمت اصلي يك سيستم تبريد اواپراتور مي‌باشد. نتيجه و عملكرد يك دستگاه تبريد از اواپراتور گرفته مي‌شود يعني گاز مبرد كه از كمپرسور و كندانسور گذشته به صورت پودر مايع وارد اواپراتور مي‌شود و شروع به تبخير مي‌شود. در نتيجه گرماي محيط اطراف خود را جذب كرده و اطراف خود را سرد مي‌كند.

اواپراتورها، كلاً از نظر تبخير به دو دسته تقسيم مي‌كنند.

1–    اواپراتورهاي انبساط مستقيم.

2-   اواپراتورهاي مستقيماً در داخل محفظه و مواديست كه بايد سرد شوند مثل فريزرها و يخچال‌هاي خانگي و پكيج و كولرهاي گازي.

در طريقه دوم از يك سيال واسطه استفاده مي‌شود. بدين صورت كه در اثر تماس سيال با اواپراتور سيال خنك مي‌شود و اين سرما را با خود به محلي كه بايد سرد شود منتقل مي‌سازد. از اين نوع اواپراتور بيشتر در چيلر استفاده مي‌شود.

                                 لوله‌هاي حامل مواد سرمازا

اين لوله‌ها قسمتهاي مختلف يك دستگاه تبريد را به يكديگر مربوط مي‌سازند و بايد سايز و نوع آنها به بهترين وجه انتخاب شود تا انتظار كار خوب از يك سيستم سرمازا داشت. لوله‌هايي كه براي اين منظور انتخاب مي‌شوند بايد جدار داخلي آنها صاف و صيقلي باشد تا افت فشار كمتري داشته باشد. زيرا چنانچه افت زيادي داشته باشد مقداري از توان كمپرسور را از بين ميبرند.

مدارهاي لوله كشي سيستم تبريد به سه بخش تقسيم مي‌شود كه عبارتند از:

1-    لوله‌هاي مداري فشار

2-    لوله‌هاي مدار مايع

3-    لوله‌هاي مدار مكش

الف) لوله‌هاي مدار فشاري- اين قسمت از مدار شامل لوله خروجي كمپرسور تا كندانسور مي‌باشد و بايد در سايز و نوع اين لوله دقت كافي شود زيرا زياد شدن فشار در اين لوله باعث از بين رفتن قدرت كمپرسور و همچنين كم شدن ظرفيت كندانسور مي‌شود.

ب) لوله‌ مدار مايع- اين لوله از مخزن مايع كندانسور تا شير انبساط ادامه دارد. چنانچه در انتخاب اين لوله دقت نشود افت فشار زيادتر از حد نرمال باعث كاهش ظرفيت شير انبساط مي‌شود. در نتيجه سيستم با اشكالات و يخ زدگي مواجه مي‌شود.

ث) لوله مدار مكش- اين لوله از انتهاي اواپراتور تا سر كمپرسور ادامه دارد و معمولاً سايز اين لوله در يك دستگاه سرمازا از سايز لوله رانش (ديسچارج Discharge) بزرگتر است و آن بدين علت است كه در اين لوله گاز با فشار پايين حركت دارد. لوله مدار مكش را به نام لوله ساكشن( suction) يا مدار فشار پايين نيز مي‌نامند.

تقسیم بندی چیلرها

چیلرها از جمله تجهیزات بسیار مهم در سرمایش هستند که به طور کلی می توان آنها را به دو دسته چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی تقسیم کرد. به طور کلی چیلرهای تراکمی از انرژی الکتریکی و چیلرهای جذبی از انرژی حرارتی به عنوان منبع اصلی برای ایجاد سرمایش استفاده می کنند.

Turbo Chiller

فناوری تبرید جذبی روشی عالی برای تهویه مطبوع مرکزی در تأسیساتی است که ظرفیت دیگ اضافی داشته و می توانند بخار یا آب داغ مورد نیاز برای راه اندازی چیلر را تأمین نمایند. چیلر های جذبی ظرفیت بین ۲۵ تا ۱۲۰۰ تن برودتی را براحتی تأمین می کنند. البته قابل ذکر است که برخی از تولید کنندگان ژاپنی موفق شده اند چیلرهای جذبی با ظرفیت معادل۵۰۰۰ تن نیز تولید کنند. در سیستمهای جذبی غالباً از آب به عنوان مبرد استفاده می شود. گرمای مورد نیاز برای کارکرد این چیلرها به طور مستقیم از گاز طبیعی یا گازوئیل تأمین می گردد. منابع غیر مستقیم گرما در چیلرهای جذبی عبارتند از آب داغ بخار پر فشار و کم فشار. بر این اساس تولید کنندگان مختلف در جهان سه نوع اصلی چیلر جذبی ارائه می نمایند که عبارتند از : شعله مستقیم ، بخار و آب داغ. در یک تقسیم بندی عمومی می توان چیلرهای جذبی را در دو دسته چیلرهای جذبی آب و آمونیاک و چیلرهای جذبی لیتیوم بروماید و آب طبقه بندی نمود . در واقع در هر سیکل تبرید جذبی یک سیال جاذب و یک سیال مبرد وجود دارد که تقسیم بندی فوق بر این مبنا انجام شده است. در سیستم آب و آمونیاک ، سیال مبرد آمونیاک وسیال جاذب آب است. در سیستم لیتیوم بروماید و آب ، سیال مبرد آب و سیال جاذب ، محلول لیتیوم بروماید است.
اما بر حسب اجزای سیستم هم می توان تقسیم بندی های دیگری ارائه کرد مثلاً می توان سیکل های تبرید جذبی را به سیکل های تبرید یک اثره ، دو اثره و سه اثره طبقه بندی کرد. امروزه سیکل های تبرید جذبی تک اثره و دو اثره در مقیاس بسیار وسیع و در اشکال متنوع ساخته می شوند و سیکل های سه اثره همچنان در دست مطالعه می باشند.

چیلرهای جذبی از بعضی لحاظ شبیه چیلرهای تراکمی عمل می کنند که مهمترین این شباهتها عبارتند از:
الف) در اواپراتور از گرمای آب تهویه ساختمان برای تبخیر یک مبرد فرار در فشار پایین استفاده می گردد.
ب) گاز مبرد فشار پایین از اواپراتور گرفته شده و گاز مبرد فشار بالا به کندانسور فرستاده می شود.
ج) گاز مبرد در کندانسور تقطیر می گردد.
د) مبرد در یک سیکل همواره در گردش است.
▪ تفاوتهای اصلی چیلرهای جذبی وتراکمی عبارتند از :
الف) چیلرهای تراکمی برای گردش مبرد از کمپرسور استفاده می کنند در حالی که چیلرهای جذبی فاقد کمپرسور بوده و به جای آن از انرژی گرمایی منابع مختلف استفاده کرده و غلظت محلول جاذب را تغییر می دهند ، همچنان که غلظت تغییر می کند ، فشار نیز در اجزای مختلف چیلر تغییر می کند. این اختلاف فشار باعث گردش مبرد در سیستم می گردد.
ب) ژنراتور و جذب کننده در چیلرهای جذبی جانشین کمپرسور در چیلرهای تراکمی شده است.
ج) در چیلرهای جذبی از یک جاذب استفاده می شود که عموماً آب یا نمک لیتیوم بروماید است.
د) مبرد در چیلرهای تراکمی یکی از انواع کلروفلئوروکربن ها یا هالوکلروفلئوروکربن ها است در حالی که در چیلرهای جذبی مبرد معمولاً آب یا آمونیاک است.
ه) چیلرهای تراکمی انرژی مورد نیاز خود را از انرژی الکتریکی تأمین می کنند در حالی که انرژی ورودی به چیلرهای جذبی از آب گرم یا بخار وارد شده به ژنراتور تأمین می شود. گرما ممکن است از کوره هوای گرم یا دیگ آمده باشد. در بعضی اوقات از گرمای سایر فرایندها نیز استفاده می شود مانند بخار کم فشار یا آب داغ صنایع ، گرمای باز گرفته شده از دود خروجی توربین های گازی و یا بخار کم فشار از خروجی توربین های بخار.
▪ مهمترین مزایای چیلرهای جذبی نسبت به چیلرهای تراکمی عبارتند از:
الف) صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی :
همانطور که گفته شد چیلرهای جذبی از گاز طبیعی ، گازوئیل یا گرمای تلف شده به عنوان منبع اصلی انرژی استفاده می کنند و مصرف برق آنها بسیار ناچیز است. به میزان مصرف برق ، مقایسه و تحلیل های کمی در فصول بعدی اشاره خواهد شد.
ب) صرفه جویی در هزینه خدمات برق :
هزینه نصب سیستم شبکه الکتریکی در پروژه ها بر اساس حداکثر توان برداشت قابل تعیین است. یک چیلر جذبی به دلیل اینکه برق کمتری مصرف می کند ، هزینه خدمات را نیز کاهش می دهد. در اکثر ساختمان ها نصب چیلرهای جذبی موجب آزاد شدن توان الکتریکی برای مصارف دیگر می شود.
ج) صرفه جویی در هزینه تجهیزات برق اضطراری :
در ساختمانهایی مانند مراکز درمانی و یا سالن های کامپیوتر که وجود سیستمهای برق اضطراری برای پشتیبانی تجهیزات خنک کننده ضروری است ، استفاده از چیلر های جذبی موجب صرفه جویی قابل توجهی در هزینه این تجهیزات خواهد شد.
د) صرفه جویی در هزینه اولیه مورد نیاز برای دیگ ها :
برخی از چیلرهای جذبی را می توان در زمستان ها به عنوان هیتر مورد استفاده قرار داد و آب گرم لازم برای سیستم های گرمایشی را با دماهای تا حد ۲۰۳ تأمین نمود. در صورت استفاده از این چیلرها نه تنها هزینه خرید دیگ کاهش می یابد بلکه صرفه جویی قابل ملاحظه ای در فضا نیز بدست خواهد آمد.
ه) بهبود راندمان دیگ ها در تابستان :
مجموعه هایی مانند بیمارستان ها که در تمام طول سال برای سیستمهای استریل کننده ، اتوکلاوها و سایر تجهیزات به بخار احتیاج دارند مجهز به دیگ های بخار بزرگی هستند که عمدتاً در طول تابستان با بار کمی کار می کنند. نصب چیلرهای جذبی بخار در چنین مواردی موجب افزایش بار و مصرف بخار در تابستان ها شده و در نتیجه کارکرد دیگ ها و راندمان آنها بهبود قابل توجهی خواهد یافت.
و) بازگشت سرمایه گذاری اولیه :
چیلرهای جذبی به دلیل نیاز کمتر به برق در مقایسه با چیلرهای تراکمی ، هزینه های کارکردی را کاهش می دهند. اگر اختلاف قیمت یک چیلر جذبی و یک چیلر تراکمی هم ظرفیت را به عنوان میزان سرمایه گذاری و صرفه جویی سالانه از محل کاهش یافتن هزینه های انرژی را به عنوان بازگشت سرمایه در نظر بگیریم ، می توان با قاطعیت گفت که بازگشت سرمایه گذاری صرف شده برای نصب چیلرهای جذبی با شرایط بسیار خوبی صورت خواهد گرفت.
ز) کاسته شدن صدا و ارتعاشات :
ارتعاش و صدای ناشی از کارکرد چیلرهای جذبی به مراتب کمتر از چیلرهای تراکمی است. منبع اصلی تولید کننده صدا و ارتعاش در چیلرهای تراکمی، کمپرسور است. چیلرهای جذبی فاقد کمپرسور بوده و تنها منبع مولد صدا وارتعاش در آنها پمپهای کوچکی هستند که برای به گردش درآوردن مبرد و محلول لیتیم برماید کاربرد دارند. میزان صدا و ارتعاش این پمپهای کوچک قابل صرف نظرکردن است.
ح) حذف مخاطرات زیست محیطی ناشی از مبردهای مضر:
چیلرهای جذبی بر خلاف چیلرهای تراکمی از هیچ گونه ماده CFC یا HCFC که موجب تخریب لایه ازن می شوند ، استفاده نمی کنند. لذا برای محیط زیست خطری ایجاد نمی نمایند. چیلرهای جذبی غالباً از آب به عنوان مبرد استفاده می کنند. یک چیلر جدید در هر شرایطی ،یک سرمایه گذاری بیست و چند ساله است. تغییرات دائمی قوانین و مقررات استفاده از مبردها موجب می شود تا استفاده از مبردی طبیعی مانند آب در چیلرهای جذبی گزینه ای بسیار قابل توجه به شمار آید.
ط) کاستن از میزان تولید گازهای گلخانه ای و آلاینده ها :
میزان تولید گازهای گلخانه ای (مانند دی اکسید کربن) که تأثیر قابل توجهی در گرم شدن کره زمین دارند و آلاینده ها (مانند اکسیدهای گوگرد ، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق)

تاريخچه چیلرهای جذبی

تا پيش از قرن نوزدهم ميلادي تبريد تنها به حمل ونقل يخ از مناطق سردسير به مناطق گرم سير و نگهداري آن در محفظه هاي مخصوص و يا زير زمين و همچنين ساخت يخ در زير زمينو نيز نگهداري برف فشرده در مكانهاي مخصوص براي استفاده در فصول گرم سال محدود بود.در سال 1834 اولين ماشين تبريد دستي در انگلستان تحولي در صنعت تبريد به وجود آورد ،قبل از آن ميشل فاراده در سال 1824 يك سلسله آزمايشات براي تبديل بعضي گازهاي پايدار به مايع انجام داد كه مبناي كار ماشينهاي جذبي قرار گرفت اگرچه فاراده در زمان خودش نتوانست از اين آزمايشات براي توليد برودت بهره بگيرد ولي مقدمه اي شد براي آيندگان .

در سال 1851 يك مخترع آمريكايي يك ماشين يخ ساز با مبرد هوا ساخت و در سال 1859 سيكل جذبي با استفاده از آمونياك بعنوان ماده مبرد وآب به عنوان جاذب توسط فرديناندكاره مورد استفاده قرار گرفت اين سيتم اولين بار در ايالات متحده آمريكا براي ساخت چيلر هاي جذبي استفاده شد .سپس در سال 1860 اولين ماشين اتر سولفوريك براي ايجاد برودت در صنايع نوشابه سازي در استراليا ساخته شد بعد ها در سال 1880 اولين كارخانه يخ مصنوعي ساخته شد و اين كارخانه اولين قدم در عمومي سازي صنعت تبريد بود.

در سال 1890 تبريد تراكمي و جذبي رواج يافت البته در اوايل پيدايش تبريد تراكمي ،دستگاههاي موجود حجيم وگران بودند و راندمان زيادي نداشتند و مي بايست فردي متخصص از آنها نگهداري مي نمود به همين دليل تبريد مكانيكي صرفا به چند كاربرد بزرگ محدود مي شد. يكي از دلايل عدم پيشرفت تبريد مكانيكي در دهه هاي اوليه استفاده از بخار براي چرخاندن كمپرسور بود ،با اختراع و پيشرفت موتودهاي الكتريكي و همچنين تهيه مبرد هاي بي خطر توليدات صنايع تبريد و تهويه مطبوع به نقطه اوج خود رسيد و دستگاههاي هواساز كوچك و يخچالها و فريزرهاي خانگي به ميزان قابل توجهي توليد گرديد و هنوز هم تكامل و پيشرفت ادامه دارد.

اساس كاركرد سيستم هاي تبريد جذبي در آزمايش ميشل فاراده كه در سال 1824 م صورت گرفت استوار       مي باشد.در آن زمان دانشمندان عقيده داشتندكه گازهايي مانند آمونياك تنها به شكل بخار وجود دارند.فاراده آزمايشهايي را به منظور مايع ساختن آمونياك انجام داد. او مي دانست كه بخار آمونياك مي تواند به مقدار زياد جذب كلريد نقره شود،فاراده كلريد نقره را در دماي بالا در معرض بخار آمونياك قرار داد.پس از جذب بخار آمونياك توسط كلريد نقره،فاراده ماده حاصل را درون يك لوله آزمايش به شكل عدد 8 قرار داد سپس انتهاي لوله را كه حاوي كلريد نقره بود حرارت و در همان حال انتهاي ديگر لوله را در يك ظرف آب سرد قرار داد.

بخار آمونياك تحت اثرحرارت داده شده از كلريد نقره جدا شده و در يك طرف ديگر لوله كه درون آب سرد قرار داشت تقطير شد.پس از اين عمل فاراده لوله آزمايش را از ظرف آب و از نزديكي شعله خارج كرد پس از مدت كوتاهي ،مايع آمونياك در داخل لوله آزمايش به شدت شروع به جوشيدن كرد.سپس تمامي مايع در مدت كوتاهي تبخير شده و مجددا جذب كلريد نقره شد.فاراده با لمس كردن لوله آزمايشي كه آمونياك در آن جوشيده بود متوجه شد كه اين لوله به مقدار زيادي سرد شده است.در واقع آمونياك ضمن تغيير فاز از مايع به بخار گرماي محيط را جذب كرده و سبب ايجاد سرما شده بود در واقع اين آزمايش نقطه آغازين پيدايش سيستمهاي تبريد جذبي بود.

سيستم تبريد جذبي اولين بار در سال 1860 بوسيله فرديناند كاره فرانسوي اختراع شد بدين ترتيب كه اگر در سيستم تراكمي بخار،بجاي كمپرسور يك ژنراتور و يك جذب كننده و يك پمپ قرار دهيم نتيجه يك سيستم جذبي ساده خواهد شد(البته در شرايط خاص مي توان پمپ را نيز از سيكل حذف كرد).

 چيلر هاي جذبي و تراكمي:

 در فصل هاي گرم سال تامين سرمايش هر مجتمع مسكوني، تجاري، صنعتي و خدماتي از نيازهاي ضروري است و دستگاهاي گوناگوني جهت اين امرساخته شده و بكار مي روند يكي از اين نمونه تجهيزات، چيلر مي باشد كه كاربرد فراواني دارد و به طور كلي به دو دسته تراكمي و جذبي تقسيم بندي مي شوند. چيلرهاي تراكمي:در اين نوع خنك كننده كمپرسور انرژي خود را از الكترو موتور دريافت مي داردو گاز را متراكم مي كند. گاز فشرده شده در كندانسور به كمك آب يا هواي محيط خنك شده و به مايع تبديل مي شود اين مايع تحت فشار پس از گذشتن از شير انبساط يا لوله موئين وارد خنك كننده (Evaporator) مي گردد كه در فشار كمتري قرار دارد و باعث تبخير مايع مي شود و مايع سرد كننده حرارت نهان تبخير خود را از محيط خنك كننده مي گيرد و باعث سرد شدن موادي مي شود كه با خنك كننده در تماس هستند. گاز ناشي از تبخير، به كمپرسور منتقل شده و همچنين چرخه تكرار مي شود.كمپرسور چيلرهاي تراكمي بيشتر در دو نوع رفت و برگشتي و اسكرو مي باشد.چيلر هاي تراكمي نوع اسكرو، نسل جديد چيلرهاي تراكمي به حساب مي آيند و مزيت آنها در وجود كمپرسورهاي مارپيچي است كه باعث زير بار رفتن چيلر به صورت تدريجي و با توجه به ميزان برودت مورد نياز مي شود.راندمان بالاتر، كاهش جريان راه اندازي بسيار پايين تر ( حدود نصف چيلرهاي تراكمي با كمپرسور رفت و برگشتي ) و داشتن قطعات متحرك كمتر مزيت هاي چيلرهاي تراكمي با كمپرسور اسكرو نسبت به چيلرهاي تراكمي با كمپرسور رفت و برگشتي مي باشند.   چيلرهاي جذبي:در اين نوع خنك كننده، به جاي كمپرسور از جذب كننده(Absorber)  و مولد حرارتي (Generator) استفاده مي گردد. يكي از پركاربردترين خنك كننده هاي اين نوع،سيستم ليتيوم برمايد است. در اين سيستم، بخار آب در جذب كننده توسط ليتيوم برمايد غليظ جذب شده و آب در مولد حرارتي بر اثر حرارت تبخير مي شود.اين بخار آب، در كندانسور كه فشار آن حدود 1/0 اتمسفر است، به آب مايع تبديل شده و سپس در خنك كننده كه فشار آن حدود 01/0  اتمسفر است، دوباره به بخار تبديل مي گردد وآب گرماي نهان خود را براي تبخير، از محيط خنك كننده و يا كوئل آب مي گيرد. بخار آب ايجاد شده در خنك كننده به جذب كننده هدايت شده و جذب ليتيوم برمايد غليذ مي شود و دوباره به مولد حرارتي مي رود . اين چرخه تكرار مي شود.بدليل مصرف بالاي برق توسط چيلرهاي تراكمي امروزه چيلرهاي جذبي از استقبال خوبي برخوردار شده اند.در اين نوع چيلر بجاي انرژي الكتريكي از انرژي حرارتي كه از سوختن سوخت فسيلي ايجاد مي شود براي توليد سرما استفاده مي گردد و داراي قطعات متحرك كمتري نسبت به انواع كمپرسوري هستند و ميزان خرابي و هزينه هاي مربوط به تعميرات آنها كمتر از نوع چيلر تراكمي است.چيلرهاي جذبي به دو گروه تك اثره (Single effect) و دو اثره (Double effect) طبقه بندي مي شوند.چيلرهاي تك اثره با تغذيه بخار، تك اثره با تغذيه آب داغ ( دماي بالاي C 100) و تك اثره با تغذيه آب گرم ( دماي زير C100) تقسيم مي شوند كه سيكل كاري آنها مشابه بوده و همگي داراي حداقل يك مولد حرارتي مي باشند.چيلرهاي دو اثره به دو دسته دو اثره با تغذيه بخار و دو اثره با شعله مستقيم طبقه بندي مي شوند. اين چيلرها، نسل جديد چيلرهاي جذبي تك اثره است.در چيلرهاي جذبي دواثره برخلاف چيلرهاي جذبي تك اثره كه يك مولد حرارتي وجود دارد داراي دو مولد حرارتي مي باشد كه يكي مولد حرارتي دما بالا و ديگري مولد حرارتي دما پايين مي باشد كه اين امر باعث كاهش بسيار چشمگير مقدار مصرف سوخت شده و ضريب عملكرد (cop) دستگاه را تا دو برابر افزايش مي دهد.مهمترين شرط براي بكارگيري چيلر جذبي با تغذيه بخار وجود تاسيسات تامين كننده بخار با فشار حداقل يك اتمسفر مي باشد. بنابراين بدليل هزينه زياد تجهيزات توليد و انتقال بخار، استفاده از اين نوع چيلر در پروژه هايي كه جهت مصارف ديگري نياز به بخار حداقل يك اتمسفر دارند مانند پروژه هاي صنعتي و بيمارستاني توصيه مي شود.در چيلرهاي جذبي شعله مستقيم حرارت حاصل از احتراق سوخت بطور مستقيم باعث گرم شدن و تغليظ محلول ليتيوم برمايد شده و ديگرنيازي به ايجاد تاسيسات بخار يا آب داغ نمي باشد كه باعث كاهش زيادي در سرمايه گذاري اوليه مي شود.همچنين بدليل كم شدن تجهيزات، هزينه تعميرات و نگهداري كاهش خواهد يافت. از ديگر قابليت هاي چيلر شعله مستقيم توليد آب گرم مي باشد ولي بدليل پايين بودن دماي آب گرم خروجي كه حداكثر دماي آن  60سانتي گراد مي باشد و استهلاك دستگاه، در بيشتر مواقع از اين امكان استفاده نمي گردد.

تماس با ما

-اصطلاحات فني رايج در چيلر جذبي

ژنراتور
ژنراتور معمولاً در محفظه بالايي چيلرهاي جذبي قرار داشته و وظيفه تغليظ محلول ليتيوم برومايد رقيق و جدا سازي آب مبرد را بر عهده دارد.

جذب کننده
جذب کننده معمولاً در پوسته پاييني چيلرهاي جذبي قرار داشته و وظيفه جذب بخار مبرد توليد شده در محفظه اواپراتور را بر عهده دارد.
 اواپراتور
اواپراتور معمولاً در پوسته پايين چيلرهاي جذبي قرار مي گيرد. مايع مبرد در اواپراتور به لحاظ فشار پايين محفظه (خلأ نسبي) تبخير شده و باعث کاهش درجه حرارت آب سرد تهويه درون لوله هاي اواپراتور مي گردد.

کندانسور
کندانسور معمولاً در پوسته هاي بالايي چيلرهاي جذبي واقع شده است و وظيفه تقطير مبرد تبخير شده توسط ژنراتور را بر عهده دارد. بخار مبرد در برخورد با لوله هاي حاصل از آب برج ، تقطير شده و به تشتک اواپراتور سرريز مي شود.

محلول جاذب

اين محلول در سيکل هاي پروژه حاضر محلول ليتيوم برومايد و آب است.

مايع مبرد

مايع مبرد در چيلرهاي جذبي پروژه حاضر آب خالص (آب مقطر) مي باشد که به جهت فشار پايين محفظه اواپراتور در اثر تبخير خاصيت خنک کنندگي خواهد داشت.

کريستاليزه شدن
محلول ليتيوم برومايد در غلظت معمولي به صورت مايع است ، ولي چنانچه تغليظ اوليه بيش از حد ادامه يابد حجم بلورهاي ريزي که در آن تشکيل مي شوند ، بزرگتر شده و ممکن است باعث مسدود شدن کامل مسير عبور محلول شود. به اين پديده کريستاليزه شدن گويند.

مقايسه چيلرهاي جذبي و تراکمي
چيلرهاي جذبي از بعضي لحاظ شبيه چيلرهاي تراکمي عمل مي کنند که مهمترين اين شباهتها عبارتند از:
الف – در اواپراتور از گرماي آب تهويه ساختمان براي تبخير يک مبرد فرار در فشار پايين استفاده مي گردد.
ب – گاز مبرد فشار پايين از اواپراتور گرفته شده و گاز مبرد فشار بالا به کندانسور فرستاده مي شود.
ج – گاز مبرد در کندانسور تقطير مي گردد.
د – مبرد در يک سيکل همواره در گردش است.

تفاوتهاي اصلي چيلرهاي جذبي وتراکمي عبارتند از :

الف – چيلرهاي تراکمي براي گردش مبرد از کمپرسور استفاده مي کنند در حالي که چيلرهاي جذبي فاقد کمپرسور بوده و به جاي آن از انرژي گرمايي منابع مختلف استفاده کرده و غلظت محلول جاذب را تغيير مي دهند ، همچنان که غلظت تغيير مي کند ، فشار نيز در اجزاي مختلف چيلر تغيير مي کند. اين اختلاف فشار باعث گردش مبرد در سيستم مي گردد.

ب – ژنراتور و جذب کننده در چيلرهاي جذبي جانشين کمپرسور در چيلرهاي تراکمي شده است.

ج – در چيلرهاي جذبي از يک جاذب استفاده مي شود که عموماً آب يا نمک ليتيوم برومايد است.

د – مبرد در چيلرهاي تراکمي يکي از انواع کلروفلئوروکربن ها يا هالوکلروفلئوروکربن ها است در حالي که در چيلرهاي جذبي مبرد معمولاً آب يا آمونياک است.

ه – چيلرهاي تراکمي انرژي مورد نياز خود را از انرژي الکتريکي تأمين مي کنند در حالي که انرژي ورودي به چيلرهاي جذبي از آب گرم يا بخار وارد شده به ژنراتور تأمين مي شود. گرما ممکن است از کوره هواي گرم يا ديگ آمده باشد. در بعضي اوقات از گرماي ساير فرايندها نيز استفاده مي شود مانند بخار کم فشار يا آب داغ صنايع ، گرماي باز گرفته شده از دود خروجي توربين هاي گازي و يا بخار کم فشار از خروجي توربين هاي بخار.

سئو سازی         سئو

who is chiller?

coming soon